SETMANA PER LA PAU

DIA DE LA PAU 2017

UNA FLOTA PER A LA PAU

PROPOSTA

Enguany, el lema del Dia de la Pau és Una flota per a la Pau. Les tutories, les activitats i els actes que portarem a terme estaran relacionades amb la crisi dels refugiats i el drama que viu el Mediterrani.

PROPOSTA PER INFANTIL I PRIMÀRIA

Proposta d'activitats:

Cançó: “Somnis d’infant” de Tomàs González
https://www.youtube.com/watch?v=07LrMpHNq1o

-          Conte: “Conte del vell vaixell

Propostes de treball relacionades amb el conte:

Fer el vaixell de paper i la samarreta.


Els alumnes de cicle superior poden explicar el conte als més petits.


Fer tallers de creació de vaixells amb materials diversos, de reciclatge si és possible, perquè cada alumne/a s’emporti a casa o bé es faci un de gros i es quedi a l’aula…Per exemple:




Mural: enganxar vaixells i/o samarretes amb missatges.   

Demanar als pares la seva participació en la construcció de vaixells i que els alumnes els portin fets de casa.

-          Vídeo (Cicle superior):


Serrat y CEAR piden el fin de las muertes de refugiados. Rescatemos #NuestroMediterráneo. 


I aquests altres:
1. El "Mediterráneo" de Serrat cantat a 30 veus a favor dels refugiats
(notícia a Tv3 el 4 de gener 2017, durada 2’44’’)
https://www.youtube.com/watch?v=UDgdhbzt1m4

2.   Serrat graba una versión colectiva inédita de "Mediterráneo" para refugiados (4 de egener 2017)


(durada 1’14’’)

    Manifest: “Podries” de Joana Raspall



Podries

Si haguessis nascut
en una altra terra,
podries ser blanc,
podries ser negre…
Un altre país

fóra casa teva,
i diries “sí”
en una altra llengua.
T’hauries criat
d’una altra manera.
Més bona, potser.
Potser més dolenta.
Tindries més sort
o potser més pega…
Tindries amics
i jocs d’una altra mena;
duries vestits
de sac o de seda,
sabates de pell
o tosca espardenya,
o aniries nu
perdut per la selva.
Podries llegir
contes i poemes,
o no tenir llibres
ni saber de lletra.
Podries menjar
coses llamineres
o només crostons
secs de pa negre.
Podries… podries…

o   Per tot això pensa
que importa tenir
les mans ben obertes

i ajudar qui ve
fugint de la guerra
fugint del dolor
i de la pobresa.
Si tu fossis nat
a la seva terra
la tristesa d’ell
podria ser teva.


        Propostes de vídeos del poema musicalitzat:





Proposta pels més grans:

El  poema interpretat per en Joan Dausà, amb imatges dels refugiats d'Idomeni



PROPOSTA PER A SECUNDÀRIA

Tutories:
1a Tutoria 20 de gener
-    Vídeo d’una periodista d’Israel sobre la guerra de Síria (2:20)
https://www.facebook.com/Magnet/videos/1362768707116511/

-    Mapa de la Mediterrània: comentar el drama dels refugiats en el Mediterrani (la guerra i la pobresa com a causa de la crisi migratòria, llocs de procedència dels refugiats, la perillosa ruta Líbia- Itàlia, altres rutes,...)




-    A través de la música mostrar el drama del Mediterrani:

Abans: el Mediterrani era una mar de trobada de cultures, ... Mediterráneo de J.M. Serrat (3:25)
            https://youtu.be/YNkcAUAv1kw

Ara: el Meditterrani s’ha convertit en una mena de cementiri ... Serrat i CEAR ( Comisión Española de Ayuda al Refugiado) (2:52)
            https://youtu.be/fMwEL6ppDS4

-   Cançó del Dia de la Pau 2017: Papeles mojados del grup Chambao (4:04)

-          Visionat de fragments del documental Astral


2a Tutoria 27 de gener

-    En aquesta tutoria els alumnes dissenyaran i confeccionaran  el seu propi vaixell de paper per tal de crear entre totes les escoles de Blanes Una flota per a la Pau. A la tutoria els alumnes podran decorar i batejar el seu vaixell de paper, personalitzant així la seva aportació simbòlica per ajudar als refugiats.
La idea no és altra que sensibilitzar en la necessitat de posar remei al degoteig constant de víctimes en el Mediterrani i acollir a les persones refugiades. Es tracta de reivindicar el dret dels refugiats  a rebre un asil i un tracte digne com així estableix la declaració dels drets humans.

Tutorial:
Como Hacer un Barco de Papel paso a paso

            Como hacer un barco de papel-Origami
            https://youtu.be/HWClqcJ-THo

-    Finalment, els tutors explicarien als alumnes l'activitat conjunta al pati que es farà el dilluns 30 de gener de 2017 per celebrar el dia de la Pau.


ACTIVITAT CONJUNTA AL PATI - 30 DE GENER
-    
     Trobada simbòlica de tots els alumnes de l'escola cantant la cançó i llegint el manifest.

-    Tot seguit els alumnes aniran baixant al pati per cursos i penjaran els vaixells de paper a la tanca del pati de dalt.

-     Aplaudiment final.





_________________________________________



Activitats i enllaços d'interès

Explicació d’activitats que es realitzen des dels camps de refugiats:

o     Durant la primavera de l’any passat, es va crear a Grècia, en un dels camps de refugiats, un centre cultural, una mena d’escola per petits i grans, l’Open Cultural Center.

En el següent enllaç podeu veure i escoltar el que diuen els nens i nenes i  mestres de l’escola. És el trailer d’un documental més llarg.
Per tenir més informació, podeu consultar el següent enllaç, un document explicatiu del centre: https://drive.google.com/open?id=0B6LVpksnZ6WjQUNOdGlxd294RUE

o     Els mateixos nens i nenes d’aquesta escola, juntament amb alguns dels seus mestres i la col.laboració dels voluntaris del centre, han escrit i il.lustrat un conte. Just d’aquí uns dies, abans del dia de la Pau es farà la presentació oficial i es podrà trobar a les llibreries. Tots els diners que es recollin, aniran a parar al centre educatiu perquè els nens i nenes amb les seves famílies puguin continuar aprenent.


o     Per ajudar-los en el seu dia a dia, algunes vegades, han rebut la visita d’un altre tipus de voluntaris, uns que a més d’un cor molt gran, de vegades també tenen un nas molt rodó i molt i molt vermell!!! Es diuen Contaminando Sonrisas i van fins a Grècia o allà on calgui per despertar somriures i esperança!!!

-         En aquest primer enllaç podeu veure imatges reals del conflicte que són molt tristes però a partir del 2’51’’ veureu tots els Somriures que aconsegueixen encomanar J
I en aquests altres vídeos, ens comparteixen moments en els que petits i grans, poden oblidar-se una estoneta del seu patiment i disfrutar ballant, cantant i respirant alegria J
En algún dels vídeos,  escoltareu paraules de les que no es diuen a l’escola, però les imatges són molt recomanables si voleu encomanar-vos d’algún somriure... J

Si els voleu conèixer una mica més, podeu trobar informació en aquest pdf adjunt on expliquen totes les expedicions realitzades des del 2014.



- Explicació d’activitats que es reaitzen des de casa nostra.

- Actualment hi ha moltes persones que manifesten el desig: volem acollir!!!


- També es realitzen activitats relacionades amb la Campanya de Sensibilització  Casa nostra, Casa vostra creada amb la intenció de promoure la sensibilització i participació en les activitats proposades, recollint signatures per exemple. https://www.casanostracasavostra.cat/



 http://lescoladelmon.com/voluntariats-i-projectes-educatius/molt


https://www.verkami.com/projects/16217-el-viatge-de-samira






DIA DE LA PAU 2016


Tema: “Refugiats”

Enguany, el lema del Dia de la Pau és Casa meva és casa vostra . 
La proposta del CAES és que les activitats i els actes que fem estiguin relacionats amb la crisi dels refugiats provocada per la guerra de Síria
El seguit d'activitats i enllaços són una proposta que desde el CAES creiem interessants per dur a terme amb els i les alumnes. Cada centre pot adaptar-les en funció de les necessitats dels mateixos.


Música: “Qualsevol nit pot sortir el sol”, de Jaume Sisa.

Altres músiques proposades: música de Clandestino, “Cantares”(Caminante no hay camino…) cantada per Serrat.

Proposta d’activitats per Educació Infantil i Primària

  • Podem contextualitzar el tema passant el video de l'Info K sobre els refugiats. Info K: especial refugiats
  • Fer passaport internacional que caldrà omplir amb les dades dels alumnes. Mostra de passaport Internacional.
  • Activitat col·lectiva al pati el dia 29: fer el dibuix amb els passaports fets amb fulls de colors.
  • Dibuix de mans (acollint) en forma de casa i una persona dins.


  • Omplir-lo amb cares i mans. 

Agraïm a Amnistia Internacional de Blanes la seva col·laboració i orientació didàctica del tema treballat.
 
Passos a seguir quan entrem a la pàgina d’Amnistia Internacional:
1. Amnistia Internacional
2. Actúa 
3. Red de escuelas
4. Material para el profesorado, refugio, inmigración... Hi ha vídeos i material per treballar refugiats
5. Refugio-immigración asilo

L’ordre és aquest en enllaços:

Per entrar en Amnistia Catalunya:
1. Amnistia Catalunya
2. Xarxa d’escoles
3. Materials didàctics
4. Materials i recursos temàtics
5. Activitats per primària



Proposta d’activitats per Educació Secundària

Casa meva és casa vostra”

Proposta:
Enguany, el lema del Dia de la Pau és Casa meva és casa vostra . Les tutories, les activitats i els actes que portarem a terme estaran relacionades amb la crisi dels refugiats provocada per la guerra de Síria. Ara bé, a les diferents tutories les activitats a realitzar poden fer referència a altres conflictes que han generat desplaçaments de refugiats, o bé poden tractar de la immigració en general.


Tutories:
1a Tutoria
Aproximació a la guerra de Síria i la crisi dels refugiats a partir de documents gràfics.

En primer lloc, visionat del vídeo d’Amnistia Internacional CuandoTú no existes.
per tal de treballar l’empatia amb el grup.

En  segon lloc, visionat d’un d’aquests dos vídeos de TV3 per informar i documentar els alumnes sobre la guerra i les seves conseqüències.

1r cicle: Info K: especial refugiats

2n cicle:  Món 324: El gran èxode del poble sirià. I com el món els ignora

Finalment, per sensibilitzar els alumnes sobre el drama dels refugiats plantejar una activitat de rols en una situació límit. Proposta d’activitat de Amnistia Internacional:


2a Tutoria
En aquesta tutoria els alumnes dissenyarien i confeccionarien lliurament el seu propi passaport internacional. Un passaport que permetria a tots els ciutadans una lliure circulació arreu del món. Es seguiran unes mides concretes ( 13cm x 9cm), i al seu interior cada alumne inclourà les dades que cregui oportunes. Per exemple:





La idea no és altra que sensibilitzar en la necessitat d’acollir a les persones refugiades, i reivindicar el dret d’aquestes a rebre un asil i un tracte digne com així estableix la declaració dels drets humans.
Finalment, els tutors explicarien als alumnes l'activitat conjunta al pati que es farà el divendres 29 de gener per celebrar el dia de la Pau.

Activitat conjunta

a) Dibuix del “logo” del Dia de la Pau d’enguany.
Un grup d’alumnes confeccionaria un gran dibuix de dues mans que acullen refugiats al mig del pati. La idea és que el dibuix serveixi de suport a l’hora de fer l’activitat conjunta. La dimensió del” logo” al pati ha de ser prou gran com per acollir en el seu interior els passaports de tots els alumnes.

b) El dia 29 de gener de 2016, dia de la Pau. Activitat conjunta a l'hora del Pati:

Cada classe anirà baixant al pati per ordre i els alumnes aniran dipositant de forma simbòlica els seus passaports sobre les dues mans en forma de casa que donen asil al refugiats .
La cançó que acompanyarà l’acte serà la mateixa de la darrera marató de Tv3 Cada nit pot sortir el Sol, versionada pel cantant Macaco.
Finalment, es farà la lectura del manifest (text, poema o cançó) escollit lliurament per cada escola.

“Logo”

Cartellera




Altres enllaços i recursos d'interès:

La Biblioteca Comarcal organitza a L'hora del conte el  dijous 28 a les 18.30 h. el conte titulat "La Revolta de les Lletres" del Sr. Santi Rovira.

Activitat multimèdia on et pots posar en la pell d'un refugiat triant decisions importants: http://www.contravientoymarea.org/




DIA DE LA PAU 2015




LLAPIS PER LA PAU

Un any més, aquí teniu la proposta del CAES pel dia de la Pau. Enguany ens volem centrar en la figura de la Malala Yousafzai és una estudiant, activista i bloguera pakistanesa. Va rebre el Premi Nobel de la Pau de 2014.
Igual que el curs passat, recordeu que cada escola ha d'adaptar aquestes activitats que us proposem de la manera com decidiu.

Ja sabeu que si teniu algun dubte contactar amb nosaltres a l'adreça de correu electrònic:


caesblanes2@gmail.com

Gràcies

Aquest curs hem pensat que, relacionat amb una de les cèlebres frases de la Malala, podríem emprar un llapis com a eslògan del nostre dia de la pau.


POWER POINT DE LA MALALA I LA SEVA HISTÒRIA
Clica sobre la foto


Algunes de les activitats que proposem podrien ser:
  • Retallar cares de la Malala i posar frases adaptades d'aquesta. 
  • Posar frases significatives del personatge en qüestió per decorar els passadissos. 
  • Visualitzar el vídeo "El coratge de Malala" i fer una breu reflexió a l'aula. 
  • Llegir diferents notícies relacionades amb el cas de la noia. 

  • Escoltar diferents cançons. 
    • No dudaria. Antonio Flores. 
    • LLençat. Lax'n Busto. 
    • Imagine. John Lennon. 
    • Heal the world. Michael Jacson. 
    • La canço de la felicitat. Encanto. 
  • Parlar sobre les següents frases.
    • Un niño, un profesor, un libro y una pluma pueden cambiar al mundo. La educación es la única solución”. Discurso ante la Asamblea General de la ONU.
    • “Que las mujeres sean independientes y peleen por ellas. Es tiempo de pelear. Llamamos a los líderes mundiales a cambiar sus estrategias”. Declaración en la sede de las Naciones Unidas.
    • "Algunos niños no quieren consolas, quieren un libro y un bolígrafo para ir al colegio". Discurso ante el Parlamento Europeo.
    • “Vivimos como una familia de naciones, es necesario que cada miembro de esta familia reciba oportunidades iguales de crecimiento económico, social y especialmente educacional (…) Si un miembro se rezaga, el resto nunca podrá continuar hacia delante". Discurso ante los miembros de la Commonwealth.
    • “Mi meta no es obtener el Premio Nobel de la Paz. Mi meta es conseguir la paz y mi objetivo es ver la educación de todos los niños”. Entrevista a la BBC.
    • "Teníamos dos opciones, estar calladas y morir o hablar y morir, y decidimos hablar". Premios Convivencia de Valencia, España.
    • “La educación es un poder para las mujeres, y eso es por lo que los terroristas le tienen miedo a la educación. Ellos no quieren que una mujer se eduque porque entonces esa mujer será más poderosa”. Entrevista enThe Daily Show.
    • “La educación no es oriental y occidental, la educación es educación y es el derecho de cada ser humano”. Discurso en la Biblioteca de Birmingham.
    • "Hubo un momento en que las mujeres activistas pidieron a los hombres que lucharan por sus derechos. Pero esta vez vamos a hacerlo por nuestra cuenta". Discurso ante la Asamblea General de ONU.
    • "Si se quiere acabar la guerra con otra guerra nunca se alcanzará la paz. El dinero gastado en tanques, en armas y soldados se debe gastar en libros, lápices, escuelas y profesores". Discruso ante el Banco Mundial.
    • "Sabía que me iban a disparar, pero no quise parar mi campaña (contra la influencia talibán y a favor de la educación). Estaba preparada para que me dispararan". Mensaje en la presentación de su libro, Yo soy Malala.
    • "La mejor forma de luchar contra el terrorismo y por la educación es a través de la política. Por eso lo elegí, porque un médico solo puede ayudar a una comunidad, pero un político puede ayudar a todo un país". Entrevista con la agencia EFE.
    • "La voz tiene poder, la gente escucha cuando hablamos; no se trata de combatir el terrorismo con la violencia sino con las palabras". Recibimiento del Premio Convivencia.
    • "No queremos políticos que tomen todas sus decisiones con el único objetivo de imponer sus ideologías, lo que queremos es que escuchen a la gente". Palabras ante el director del Banco Mundial.
    • "Muchas veces me pregunto: ¿hago los deberes o me concentro en el libro? ¿Hago los deberes o trabajo en la fundación Malala? Ambas cosas son importantes, pero entonces pienso, Malala, si pierdes 10 minutos viendo la tele o jugando al criquet está bien", entrevista con EFE.
    • “Los terroristas pensaban que podrían cambiar mis objetivos y frenar mis ambiciones, pero nada cambiará mi vida excepto esto: la debilidad, el miedo y la desesperanza. La fuerza, el poder y el valor nacieron”. Declaración tras recuperarse del atentado de 2012.
    • “Parte de la naturaleza humana es que no aprende la importancia de nada hasta que se nos arrebata algo de nuestras manos”. Entrevista en The Daily Show.
  • Altres enllaços d'interès:


DIA DE LA PAU 2014


UN SOMRIURE PER LA PAU

El dia de la Pau s'acosta i aquí us deixem la proposta de treball que hem fet des del CAES. Recordeu que tots heu d'adaptar com decidiu a nivell de centre aquestes activitats i si teniu qualsevol dubte us podeu posar en contacte amb nosaltres.


Gràcies 

Enguany volem dedicar aquest dia a la figura de Nelson Mandela i un tret característic d'ell és el seu somriure. Per això el lema en què centrem aquest any l'activitat del dia de la Pau és:

Un somriure per la Pau


Algunes de les activitats que proposem podrien ser:

• Dibuixar o retallar cares somrients i posar frases adaptades de Nelson Mandela.

• Posar frases significatives de Nelson Mandela per decorar el passadís.

• Fer un debat sobre les coses que ens fan somriure.

• Estenedor amb somriures dibuixats.

• Dibuixar o retallar cares contentes i dir què t'agrada dels altres.

• "Guerra" de petons.

• "Et regalo un somriure"

• Biografia de Nelson Mandela adaptada per petits. Extreta d'aquest article: 



• Cada centre elabora el manifest a partir de les frases de Nelson Mandela.

• Les músiques estan seleccionades a partir de cançons dedicades a Mandela i cada centre fa la tria a partir d'aquest l'enllaç: 



• Altres recursos: Taula amb diferents activitats relacionades amb Nelson Mandela i diverses propostes de la Pau.






CAES-BLANES





No hay comentarios:

Publicar un comentario en la entrada